Psykologisk mångfald
Psykologisk mångfald hjälper till att fånga hela bredden av mänskliga erfarenheter och beteenden. Det är avgörande att inkludera frågor om mångfald i psykologisk forskning och praktik eftersom olika identiteter i ras och kultur formar individers världsbild, och i sin tur, deras psykologiska färdigheter. Det är också viktigt att psykologer kan representera en mångkulturell världsbild för att ge så omfattande och adekvata insatser som möjligt.
APA ser problem gällande psykologisk mångfald
Enligt APA så finns det fortfarande problem gällande psykologisk mångfald. De beror framför allt på problemen som människor med en mångkulturell bakgrund tacklas med under studietiden men också efteråt, vilket i sin tur leder till att psykologkåren inte representerar populationen på nationell nivå.
Även om dessa observationer är gjorda på den amerikanska arbetsmarknaden så menar vi att liknande problematik finns i Sverige.
APA:s rekommendationer gällande kulturell mångfald
APA:s riktlinjer gällande kulturell mångfald (APA Multicultural Guidelines, 2017) är en uppsättning rekommendationer för psykologer gällande kunskap och förståelse av identitet och hur den sprids genom den psykologiska kontexten.
Riktlinjerna speglar aktuella trender i litteraturen som beaktar kontextuella faktorer och intersektionalitet mellan referensgruppsidentiteter, inklusive kultur, språk, kön, ras, etnicitet, förmåga, status, sexuell läggning, ålder, könsidentitet, socioekonomisk status, religion och andlighet.
Riktlinjerna tillhandahåller ett ramverk för psykologer att bedriva sitt arbete på ett evidensbaserat sätt och samtidigt ta hänsyn till mångfald och kulturella skillnader. Ramverket avser områden som forskning, undervisning, handledning, konsultation, bedömning, tolkning, diagnostik, spridning och utvärdering av effektivitet.
Sverige kan göra bättre
Ramverket syftar framför allt till att vara ett stöd inom psykologisk praxis som kliniskt arbete, konsultationer, utbildning, forskning och handledning. Dessa riktlinjer bildar även de fyra första nivåerna av ”the Layered Ecological Model of the Multicultural Guidelines” som är den teoretiska modell som APA rekommenderar att psykologer använder i sitt arbete med mångfald och som baseras på Bronfenbrenners ekologiska teori.
Vi menar att som processen kring internationella psykologer ser ut idag gällande integration, inkludering på arbetsmarknaden eller den svenska legitimationen så bidrar inte det svenska samhället till akademisk och psykologisk mångfald i den utsträckning som vi borde.